Електронне направлення лікаря: інструкція для пацієнта

Автор
Валентина Волік | 14:29, 28.12.2020
 Поділитися

Поділитися в

Електронне направлення, як і декларація, – ключ до безоплатних послуг у Програмі медичних гарантій. Його виписує сімейний лікар, терапевт, педіатр або ж лікуючий лікар.
Наказом № 586 від 28.02.2020 (https://moz.gov.ua/article/ministry-mandates/nakaz-moz-ukraini-vid-28022020–586-pro-zatverdzhennja-porjadku-napravlennja-pacientiv-do-zakladiv-ohoroni-zdorovja-ta-fizichnih-osib—pidpriemciv-jaki-v-ustanovlenomu-zakonom-porjadku-oderzhali-licenziju–) електронні направлення впроваджуються з 01 квітня 2020 року – для всіх надавачів медичних послуг, які уклали з Національною службою здоров’я України договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій на надання медичних послуг; а вже з 01 січня 2021 року – для всіх закладів охорони здоров’я та фізичних осіб – підприємців, які в установленому законом порядку одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики.
Пацієнту виписують направлення, коли його проблема потребує залучення вузького спеціаліста, додаткових обстежень, процедур чи госпіталізації.
 – Е-направлення створюється лише в електронній системі охорони здоров’я лікарем, який в ній авторизований.
– Лікар може змінити чи виправити направлення, тільки шляхом скасування і створення нового.
– В е-направленні не вказується ні заклад, ні лікар, до якого направляють пацієнта, лише код послуги та інформація про заклад і лікаря, який його створив. Місце отримання послуги пацієнт обирає самостійно. В будь-якій лікарні України, яка має контракт з НСЗУ.
Звертаємо увагу!!! Направлення може бути лише безадресним. Тобто воно не містить ані назви закладу, куди направили пацієнта, ані лікаря, який надаватиме послуги.  Пацієнт самостійно вибирає медичний заклад, в якому має отримати спеціалізовану допомогу, на яку направив його лікар, незалежно від місця проживання чи прописки, або того, в якому районі чи місті працює лікар, який виписав направлення. Зокрема, пацієнт може звернутися у комунальний заклад або у приватну клініку чи до лікаря, який має власну практику, якщо вони уклали договори з НСЗУ на надання відповідних послуг.
Але є виключення. Коли відбувається переведення пацієнта на рівні “стаціонар-стаціонар”, тоді заклад вказується.
Також е-направлення не потрібне, якщо пацієнт лікується стаціонарно і має пройти в тій же лікарні певні обстеження чи консультації.
Кожне е-направлення має свій номер у системі. Якщо направлень декілька, але вони стосуються однієї проблеми, то номер у них однаковий і називається груповим.
Пацієнт отримує номер направлення в смс на телефон, який вказаний у декларації з лікарем. Номер направлення складається із 16 символів (цифр та літер) і виглядає приблизно ось так: 0000-К4НК-9Т6М-3А20. Якщо зручніше, можна попросити роздруковане направлення. Воно буде містити штрих-код, дату виписки, дату, до якої дійсне направлення, ім’я та діагноз пацієнта, назву послуги, ім’я та контакти лікаря і додаткові інструкції чи нотатки для пацієнта у разі потреби.
  Щоб отримати послугу за направленням, слід прийти в обраний заклад, попередньо записавшись через сайт, медичну інформаційну систему, реєстратуру чи телефоном, і повідомити лікарю номер направлення. Перелік послуг, які надає кожен медичний заклад, можна подивитися на дашборді НСЗУ.
Також НСЗУ має дашборд з е-направленнями, який показує, скільки направлень було створено й виконано та за якими видами послуг.
Для отримання послуги пацієнтом за направленням так само немає значення, виписав його лікар комунального закладу чи приватного, або лікар-ФОП. Пацієнт отримає допомогу за направленням безоплатно в будь-якому закладі, що має договір з НСЗУ на надання потрібних пацієнту послуг. А НСЗУ перерахує кошти саме тому закладу, в який звернувся за допомогою пацієнт.
Щоб отримати медичну допомогу за е-направленням, пацієнту потрібно:

Звернутися до лікаря, з яким укладено декларацію, або лікуючого лікаря.

Лікар випише е-направлення, тобто створить його в електронній системі охорони здоров’я, а на телефон пацієнта надійде SMS з номером направлення. Якщо у пацієнта немає телефону, лікар роздрукує направлення.

Вибрати медзаклад, в якому пацієнт хоче отримати медичну послугу за направленням, та звернутися до нього.

 Із 1 січня 2021 року всі заклади охорони здоров’я мають обов’язково перейти на електронний документообіг. Більше не можна буде дописати щось «заднім» числом, виправити написане чи «підкорегувати» статистику. Аби не наробити помилок у майбутньому, почнімо розбиратися вже зараз. На порядку денному — електронні направлення.
 Електронне направлення — це залучення лікуючим лікарем іншого надавача медичної допомоги на підставі оцінки стану здоров’я пацієнта та медичних показань для надання відповідного медичного обслуговування 
 Коли направлення не потрібне? 
МОЗ дозволяє не виписувати електронні направлення у випадках, коли пацієнт: 
отримує первинну медичну допомогу і  звертається, щоб отримати вторинну (спеціалізовану) медичну допомогу в амбулаторних умовах у шести лікарів — акушера-гінеколога психіатра нарколога стоматолога педіатра фтизіатра консультується та тестується на ВІЛ-інфекцію отримує платні послуги 
 Також направлення не знадобиться в інших випадках, передбачених законодавством.
За направленням пацієнт може отримати: медичні послуги —  в амбулаторних умовах у стаціонарних умовах виїзних бригад лабораторні, інструментальні або функціональні дослідження Направлення на різні послуги мають свої особливості.
 Саме за електронним направленням в електронній системі охорони здоров’я буде видно, до якого саме спеціаліста, в яку лікарню, за якою медичною послугою звернувся пацієнт. І саме в цей заклад будуть спрямовані кошти від Національної служби здоров’я за надані медичні послуги.
Випадки, коли послуги за направленням можна не надавати 
Порядок № 586 визначає сім випадків, коли не можна надавати медичні послуги, навіть якщо пацієнт має направлення. Отже, пацієнт не отримає послугу, якщо:

Лікарня не має права або можливості надавати відповідні послуги згідно із законодавством та ліцензією на право провадження господарської діяльності з медичної практики 

Пацієнт уже отримав послуги за цим направленням

 Ініціатор направлення відкликав це направлення 

Закінчився строк дії направлення 

Під час попереднього огляду пацієнта лікар встановив, що пацієнт не потребує надання медичних послуг за направленням або має медичні протипоказання до таких послуг

 Пацієнт не надає згоду на медичне втручання для отримання послуги за направленням, крім випадків, коли відповідно до закону така згода не потрібна 

Пацієнт не виконує медичних приписів або правил внутрішнього розпорядку вашого закладу, за умови, що це не загрожуватиме життю хворого і здоров’ю населення Якщо вам не виписують електронне направлення, або якщо вас відмовляються обслуговувати за е – направленням телефонуйте на гарячу лінію МОЗ 0 800 505 201, або за телефоном єдиної системи безоплатної правової допомоги 0 800 213 103.

 

comments powered by HyperComments

Останні публікації автора